Training for church guides and cultural heritage. Exchange about certified training courses for professional touristic guides

LLP-LdV/PAR/2010/RO/006

Parteneri: Germania, Austria, Grecia, Romania, Bulgaria
Perioada de derulare: 01.08.2010 - 31.07.2012

În ultimii ani, în multe țări europene se poate observa un interes din ce în ce mai mare al turiștilor pentru biserici, mânăstiri și situri religioase. Având în vedere acest lucru, este foarte importantă calitatea pregătirii ghizilor pentru biserici și a celor turistici dar și pentru toate părțile implicate.

Atenția acestui proiect Leonardo Learning Partnership este îndreptată spre pregătirea profesională a ghizilor pentru biserici (CG=GB=ghizi biserici), precum și a ghizilor turistici (TG=GT=ghid turistic), ghizi care lucrează cu autorizație. Partenerii abordează diferit problema ghizilor pentru biserici și a celor turistici în programele “Continued Vocational and Educational Training=CVET=Instruire Profesională și Educațională Continuă. Ea combină diferitele interese și experiențe ale partenerilor (ecleziastici și non ecleziastici, diferite tradiții religioase) într-un mod util pentru a mări/îmbogăți dezvoltarea profesională personală. Ea se concentrează asupra dezvoltării capacităților și a competențelor. Un schimb de experiență privind metodele de instruire și rezultatele instruirii vor fi utile pentru îmbunătățirea calității.

Scopul parteneriatului este dezvoltarea/îmbunătățirea competențelor CG și TG (cunoștințe, potențial creativ și skills-uri didactice). O atenție deosebită o acordă proiectul integrării informațiilor despre biserici, despre moștenirea istorică locală/regională, precum și creșterea conștientizării identității culturale proprii. O altă problemă importantă este și folosirea metodelor creative în cadrul cursului de instruire. Rezultatele principale pe care ni le-am propus sunt:

  • SONDAJ “ Starea/Situația artei, activității prezente în domeniul instruirii ghizilor pentru biserici din țările participante și planuri pentru viitor legate de îmbunătățirea programelor de instruire” pe baza interviurilor experților;

  • Tipologia/Tipul vizitelor din biserici, bazate de asemenea pe rezultatele Grundtvig LP în legatură cu instruirea ghizilor pentru biserici;

  • Manual informativ “Până la cinci exemple de bună practică în domeniul activității de ghid” în regiunea fiecărui partener cu informații și link-uri legate de biserici, mânăstiri, clădiri și situri religioase care vor fi documentate/prezentate pe scurt;

  • Manual pentru învățare: pe baza unor programe de instruire reușite din țara partenerului, va fi elaborat un set de instrumente didactice și informațiile de bază necesare pentru GB. Acestea vor acoperi toate domeniile de cunoștințe cum ar fi istoria națională, istoria locală, istoria arhitecturii și a artei etc. Vor fi incluse și instrumente suplimentare pentru alte skills-uri și competențe cum ar fi din domeniul psihologiei, didacticii, metode de învățare;

  • Un glosar cu termeni specifici, necesari în instruirea ghizilor pentru biserici;

  • Module selectate, dezvoltate pentru instruirea practică a ghizilor pentru biserici în țara partenerului, vor fi testate de instructor și cursanți. Ele ar trebui să poată fi adaptate la condiții locale speciale. Implementarea acestor module într-un sistem modular al programelor CVET (= Continued Vocational and Educational Training=Instruire Profesională și Educațională Continuă) pentru ghizi pentru biserici este deschisă pentru o participare activă, schimburi, procese de feed-back având ca țintă identificarea instrumentelor și a experienței care sunt deosebit de importante pentru un dialog transnațional.

Echipa de proiect: Gabriel Dobrescu, Carmen Marica, Reghina Georgescu